Ads 468x60px

Friday 24 April 2015

Gundah Gulana - Buku Zikir Ayat Kursi

Hati dan jiwa saya sekarang sebenarnya sedang gelisah, gundah gulana dan tidak tenang. Ada banyak permasalahan berlegar di sekeliling. Ini membuatkan diri sedikit hampa dan kecewa. Hati hampa dan kecewa kerana saat perasaan tidak menentu ini, tiba-tiba saja teringat isi buku yang baru habis dibaca semalam. Isinya lebih kurang begini (malas nak cari balik buku) :)

"ketidaktengan hati dan hati yang sentiasa resah gelisah itu terjadi kerana hati yang tidak mengingat Allah"

Astagfirullah....hati terus bertambah sedih. Baru sebentar tadi menunaikan solat Asar. Hati tetap tidak tenang. Apakah itu bermakna ibadahku tidak cukup khusyuk? Terus rasa berdosa dan sia-sia. Hmm....apa nak di buat? Dalam hati menjerit-jerit hendak meluahkan apa yang terbuku di hati pada seseorang. Tapi mencari-cari pada siapa hendak mengadu, tidak pula bertemu. Bukan apa, jika diluah, mungkin akan mendatangkan masalah lain. Ada juga rasa nak membebel di Facebook atau twitter. Tapi itu bukan caraku. Tak pasal-pasal boleh buat dosa baru, atau menjadi fitnah. Hmmm...

Finally, saya korek rak buku agama. Heheh.....Ini dia bukunya yang menjadi pilihan untuk dibaca...


Baru baca sikit terasa hati rasa tenang semula. Ada banyak info yang bermanfaat di dalamnya membuatkan rasa teruja nak menulisnya di mana-mana. Untuk info, saya  ni jenis yang bila membaca suka salin benda-benda yang best dalam buku tersebut. Malahan masa masih belajar dulu, tiap kali buat ulangkaji, tiap kali tu jaga akan buat nota ringkas baru. 

But sementara Mohamed Adam sedang tertidur pulas, saya buat keputusan apa kata taip kat blog aje...tak habis hari ni boleh sambung-sambung.  Betul tak? Buat pengetahuan, Ayat Kursi adalah ayat ke-4yang saya hafal sejak memeluk agama Islam.Yang pertama adalah Al-Fatihah, Kedua, doa makan, ketiga pula adalah bacaan-bacaan dalm solat. Teringat juga masa cuba menghafal ayat kursi ni, pergi ke kedai makan pun saya still cuba menghafal. Alhamdulillah dalam masa sehari je dah boleh hafal masa tu, tapi masa tu belum hafal maknanya lagi.

Blog aku suka hati akulah...haha....yang penting....ia boleh menenangkan hati. Jika ada yang menyinggah membaca...moga bermanfaat buat kalian.

Antara yang menarik perhatian:-

  • Imam Muhammad al-Baqir berkata, "Barang siapa yang setelah wuduk  membaca Ayat Kursi 1 kali, maka Allah SWT mengurniakan kepadanya pahala ibadah selama 40 darjat dan menikahkannya dengan 40 bidadari syurga."
Whoopss.....susahke nak amalkan ni? Senang je kan...tak pasal-pasal dapat pahala yang begitu hebat sekali. Insyallah Maghrib ni juga akan saya amalkan dan semoga istiqamah hendaknya. Amin....

  • Rasullulah  saw bersabda kepada Salman al-Farisi, "Wahai Salman,setelah melakukan solat wajib, bacalah Ayat Kursi agar engkau termasuk para hamba Allah yang sejati."
Ok...yang ini memang sedang diamalkan.

  • Rasulullah saw bersabda, "wahai Ali, taktala engkau keluar dari rumahmu untuk suatu pekerjaan dan jika engkau ingin memperolehi kejayaan dalam apa yang engkau cita-citakan, maka bacalah Ayat Kursi dan Insyallah engkau akan memperolehi apa yang engkau cita-citakan."
  • Rasulullah saw bersabda,"Jika Ayat Kursi dibaca di sebuah rumah dan tempat tinggal, maka syaitan tidak akan mendekati rumah itu selama tiga hari"
  • Rasulullah saw juga bersabda, "Barang siapa yang setelah selesai solat lima waktu membaca Ayat Kursi, maka ia selamat dari tipu daya dan bisikan syaitan."
akan kembali bersiaran bila berkesempatan esok lusa. Insyallah....








0 comments:

Post a Comment

 

Rakan Blog

Disediakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.